"6 إبريل" على صفحة السيسي: لا تتعجل.. مصيرك محتوم

من | Ikhwan Wiki | الموسوعة التاريخية الرسمية لجماعة الإخوان المسلمين |
نسخة ٢٢:٢٠، ٥ ديسمبر ٢٠١٥ للمستخدم Man89 (نقاش | مساهمات) (حمى ""6 إبريل" على صفحة السيسي: لا تتعجل.. مصيرك محتوم" ([edit=sysop] (غير محدد) [move=sysop] (غير محدد)))
(فرق) → مراجعة أقدم | المراجعة الحالية (فرق) | مراجعة أحدث ← (فرق)
اذهب إلى: تصفح، ابحث
"6 إبريل" على صفحة السيسي: لا تتعجل.. مصيرك محتوم


6 إبريل على صفحة السيسي.jpg

كتب:هند هلال - القاهرة

(الخميس 29 أكتوبر 2015)

في واقعة مثيرة للدهشة، نشرت صفحة حركة "6 إبريل"، منشورًا أشارت خلاله لصفحة عبدالفتاح السيسي، قالت فيه "برلمان يليق بك.. لا تتعجل.. فمصيرك محتوم". وأعرب الكثيرون من رواد مواقع التواصل الاجتماعي، عن دهشتهم مما أقدمت عليه "6 إبريل"؛ إذ علق Taher Abdullah: "إيه ده عيني عينك كده".

ودعا مغردون للثورة، فقال ‏‎Mohamed Fergany‎‏: "‫#‏هنخلعك_يا_سيسي". وعلق ‏‎Kareem Said‎‏ بقوله: "ده وعد مننا".ودعا Chemist Mohamed Maher قائلًا: "اللهم ثورة ترد وطن لشعب". فيما واجههم علاء حسن إسنا‏، بأنهم من كانوا سببًا في أن يحكم العسكر الشعب ويأتي السيسي، يقول: "طيب ما انتو اللي جبتووووووه".

ووصفها Zaho M Zàhô بأنها جبهة السيسي، قائلًا: "آه يا جبهة السيسي اللي اتمرمطت".وعلق Ahmed Saad قائلًا: "شوفتوا الديكتاتورية اللي على اصولها وبرلمانها اللي على اصولها الغباء لا دين له".

فيما رأى محمود غريب أن "الشعب لازم يثور على نفسه قبل ما يثور على النظام لأن النظام هو الشعب طول ما الشعب ماشي بمبدأ اللي يجي منك أحسن منك، هانفضل ورا الناس لازم تحب بعضها لإن بالحب نكسر اي شيء مهما كانت قوته، احنا اللي بنقول للظالم اظلمنا أكتر بأساليبنا القبيحة، رشوة ومصالح شخصيهة وكدب وتزوير وكل شيء لا ينتمي للأخلاق بشيء".

المصدر